طراحی رابط کاربری یک بستر بسیار عالی برای برندسازی است، بنابراین بسیار مهم است که از فرآیند برند در طراحی رابط کاربری چشم پوشی نکرد و اطمینان حاصل کرد که از تمام تکنیکهای برندسازی برای قوی تر و تاثیرگذارتر کردن برند در در طراحی رابط کاربری استفاده می شود.
راه اندازی یک وبسایت و طراحی رابط کاربری آن از امکانات و فرصت های جدیدی است که باید ویژگیهایی از آن که بر روی مشتریان اثرگذار است شناسایی شده و به نحو مطلوب طراحی و مدیریت شوند.
برندسازی چیست؟
پیش از هر چیز، برند چیست؟ برند، یک نماد است (نه به معنای لوگو). در علم نشانه شناسی گفته می شود که نمادها و نشانه ها طراحی می شوند تا بر چیزی دلالت کنند، و برند به مفهوم دلالت بر مجموعه ای از تمام مجموعه، توانایی ها و ویژگی های درون یک ساختار مجرد است.
این مجموعه یا ساختار می تواند مجموعه ای از تصاویر، صداها، اصطلاحات، احساسات، لوگوها و چیزهایی باشد که مخاطبان در تماس با آن برانگیخته می شوند و هویت برند برای آنان تداعی می شود.
برندها بسیار مهم هستند، چرا که آن ها به شما کمک می کنند تا مشتریان جامعه هدف خود را جذب کنید و همچنین کمک می کند تا مشتریان ثابت و وفادار بمانند.
برندها موجب برانگیختگی مجموعه ها و تجارب می شوند که با نام تجاری شما در آمیخته اند، با نشان داده شدن در تبلیغات و راه های ارتباطی و بصری دیگر. برای مثال در زمانی که مخاطب در حال انتخاب یک محصول از بین موارد مشابه باشد، رقابت برندها آغاز می شود.
برندها مجموعه ای از انتظارات را پاسخ می دهد، و هنگامی که با مردم بلاتکلیف برخورد می کنند، آن ها را متمایل به انتخاب گزینه ی امن تر می کند. مردم می دانند که از یک برند چه توقعی می توان داشت.
برندسازی آنلاین چیست؟
وب برندینگ، برندسازی آنلاین یا دیجیتال برندینگ، یک تکنیک مدیریت برند است که می تواند از تمامی قابلیت های بستر آنلاین اینترنت به عنوان ابزاری برای تثبیت یک برند در بازار استفاده کند. وبسایتها و برندسازی آنلاین به انتقال تصویر برند و ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل موسسات کمک میکند. طراحی رابط کاربری یکی از اجزای بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) میباشد.
سازمانها باید از تمام قدرت و ابتکار خود جهت افزایش اعتبار برند خود استفاده کنند. در عصر کنونی یکی از این وسایل، استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک همانند وبسایت ها است.
برندسازی از طریق طراحی رابط کاربری
در اینجا به 9 نکته می پردازم که به شما کمک می کنند تا از طریق طراحی رابط کاربری سایت، فرآیند برندسازی را محقق سازید.
برندسازی یک فرآیند پیچیده است که از طریق تمام رسانه ها، طراحی بسته بندی، تبلیغات تلویزیونی و آگهی های مجلات عمل می کند. و البته که طراحی سایت نقش کلیدی ای در برندسازی دارد.
مهم نیست که شما برای یک برند چندمیلیون دلاری طراحی سایت می کنید یا یک وبلاگ شخصی؛ در هر صورت برندسازی مهم است. در مورد وبلاگ شخصی، برندسازی کمک می کند تا منحصربفرد شوید و سایت و برند شخصی تان به یادماندنی شوند.
1- رنگ و پالت رنگی برند در طراحی رابط کاربری
انتخاب پالت رنگی مناسب در برندینگ بسیار مهم است. رنگ فقط کاربرد زیبایی شناسانه ندارد. رنگ موجب تحریک احساسات مختلف می شود و ناخودآگاه مخاطب را به سمت های مختلفی سوق می دهد.
برای مثال رنگ قرمز می تواند موجب افزایش فشار خون، نبض و تنفس شود. این رنگ نماد هیجان، انرژی و قدرت است. برای همین از این رنگ بیشتر در برندهایی که در زمینه ی سرگرمی فعال هستند استفاده می شود.
رنگ های دیگر، تداعی ها و تاثیرات مختلفی دارند. سبز نماد طبیعت، محیط زیست، سودآوری، پول و سلامت می باشد. سبز یک رنگ آرامش بخش است، و به همین خاطر معمولا دیوار بیمارستان ها را سبز روشن انتخاب می کنند.
هنگامی که یک رنگ برای برند خود انتخاب می کنید، در مورد تاثیرات و ارتباطات آن تحقیق کنید تا با هدف و مفهوم برند شما هماهنگ باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که رنگ های در هر فرهنگی مفاهیم متفاوتی دارند، بنابراین بسیار مهم است که دقت کنید چه بازار هدفی دارید.
2- شخصیت برند در طراحی رابط کاربری
آیا برند شما شخصیت دارد؟ افزودن یک شخصیت کوچک به برند می تواند به فهم چیستی برند کمک کند.
آیا برند فقط در مورد ثبات و امنیتی است که مشتریان می خواهند به آن تکیه کنند؟ برند شما یک شخصیت شوخ دارد یا جدی؟
بسیاری از مردم در جوامع تجاری محصولات و برندهایی را استفاده می کنند که خودشان را تعریف می کنند، بنابراین به شخصیت برند خود از طریق چیزی که مخاطبان شما دوست دارند و با آن مرتبط هستند، شکل بدهید.
انسانانگاری به معنای تعبیر انسانگونه از هر گونه مفهوم یا چیزی است که لزوماً خصلت و یا شکل انسانی نداشته باشد. دادن عناصر انسان انگارانه به برند، راه مناسبی برای داده شخصیت به آن است.
به آیکون اپلیکیشن “فایندر” در Mac OS X توجه کنید. یک مربع آبی با صورتی خندان و قابل تشخیص است که با تعدادی خط سیاه ترسیم شده است.
این برنامه یک مرورگر فایل می باشد، اما با دادن ویژگی های انسان انگارانه، طراح به این آیکون، روح داده است.
مسکات پرنده ی کوچک آبی رنگ توئیتر، بسیار تاثیرگذار می باشد؛ تمام رسانه های معمول و وب سایت ها، این پرنده را به شیوه ی خود طراحی کرده اند. هر کدام از آن ها ویژگی خود را دارند و با یکدیگر متفاوت هستند، اما همچنان می توان تشخیص داده که این همان پرنده ی آبی توئیتر است.
3- احساسات برند در طراحی رابط کاربری
احساسات یک عامل دیگر در برندسازی می باشد. می خواهید وقتی که بازدیدکنندگان به سایت شما مراجعه می کنند، چه احساسات و عواطفی را تجربه کنند؟ می خواهید چه چیزهایی باعث وابستگی مخاطبان به برند شما شود؟
ساختار زیبایی شناسانه ی سایت شما نباید بر اساس جدیدترین گرایش های طراحی سایت باشد، بلکه می بایست بر اساس احساسات و ایده هایی که می خواهید برند شما بر آن ها دلالت کنند تصمیم گیری نمایید، سپس بر اساس آن به طراحی مشغول شوید.
4- ماندگاری برند در طراحی رابط کاربری
برای ساخت یک برند موفق می بایست آنرا به یادماندنی کرد. چه چیزهایی باعث می شود تا مردم شما را به خاطر بسپارند؟ آن ها را تکرار کنید.
به یادماندنی شدن از طریق طراحی سایت باعث می شود تا برندینگ بهتر عمل کرده و مخاطبان مشترک سایت شما شوند و دائم به آن سر بزنند. رنگ ها، تصاویر و تایپوگرافی را در وبسایت ثابت نگه دارید و آن ها را تکرار کنید تا به یک یونیفرم برسید.
برای مثال اسکایپ عناصر برندینگ بسیاری را به طور ثابت یکسان کرده است، از جمله تمام رسانه ی بازاری که شامل پالت رنگی غالباً آبی، ابرهای دو بعدی سفید با تصویرسازی و… می شود.
5- کدها و تصاویر تکراری برند در طراحی رابط کاربری
تصاویر و حروف ماندگار به شما این اجازه را می دهند تا بیشتر محتوای خود را تکرار کنید که موجب پدید آمدن یک سبک شخصی می شود. همچنین این کار موجب می شود تا وب سایت شما زودتر بارگزاری شود و مرورگر مخاطب نیاز ندارد که چیزهای کوچک زیادی را دانلود کند، چرا تصاویر و CSS در کش ذخیره می مانند.
مثلاً اپل لوگوی خود را با نوار ابزار ادغام کرده است که باعث شده برند خود را به طراحی سایت تزریق کند.
6- اندازه و موقعیت لوگوی برند در طراحی رابط کاربری
رسم معمول این است که در هنگام طراحی سایت، در سایت های انگلیسی، لوگو در بالا سمت چپ صفحه قرار می گیرد و در طراحی سایت های فارسی در بالا سمت راست صفحه.
این ناحیه، قسمتی است که بیشتر مردم برای اینکه بدانند در چه سایتی هستند، ابتدا به آن نگاه می کنند. علاوه بر این، این بهترین شیوه است که تصویر لوگو را به صفحه ی اصلی سایت لینک کنید. اما موقعیت تنها یکی از عناصر است، اندازه نیز مهم است. اطمینان حاصل کنید که اندازه ی لوگوی سایت به اندازه ای است که دومین یا سومین چیزی باشد که مخاطبین هنگام مراجعه به سایت به آن توجه می کنند.
مانند وب سایت یو ایکس بوت که یک لوگوی بزرگ و عالی در بالا سمت چپ صفحه ی اول طراحی سایت خود دارد که یکی از اولین چیزهایی است که در برخورد با این سایت به آن توجه می کنید.
7- ارزش گزاره ی برند در طراحی رابط کاربری
هنگامی که یک بازدیدکننده به وب سایت شما مراجعه می کند، سعی در یافتن دارند. آیا به وب سایت درستی آمده ام؟ آیا این سایت جذاب است؟ این سایت کلاً در مورد چیست؟ برای پاسخ به این سوالات شما می بایست ارزش گزاره واضح و مختصر به بازدیدکننده ی خود ارائه کرده باشید.
این ارزش گزاره می بایست یک متن کوتاه در مکانی برجسته در صفحه ی وب سایت شما باشد. بهتر است این متن پس از لوگو قرار بگیرد. بنابراین هنگامی که بازدیدکننده ی سایت عنوان سایت یا کسب و کار را می خواند، ارزش گزاره را دنبال کرده است.
در چند کلمه توصیح دهید که سایت شما دقیقا چه مزایایی برای بازدیدکننده دارد، به طوری که فرض کنید بازدیدکنندگان هیچ چیز در مورد سایت شما نمی دانند، و شما می خواهید دلیل استفاده از آن را شرح دهید.
راب سرتین در وبسایت خود Prime Cut Design یک ارزش گزاره ی عالی در هدر سایت خود دارد. این متن بسیار در چشم است و همچنین موجز و واضح است؛ و همچنین به دو نیاز «چه چیز» و «چرا» به خوبی جواب داده است.
یا مثلاً در طراحی سایت ریپورت باکس یک ارزش گزاره ی واضح را در زیر لوگو و نواز ابزار قرار داده است. اندازه ی بزرگ متن، اولین خواندن متن را تضمین می کند.
8- لحن گفتار برند در طراحی رابط کاربری
زبانی که در وب سایت خود استفاده می کنید می بایست شخصیت و هویت برند شما را تقویت کند. اگر برند شما صمیمی، دوستانه و متواضع است و مخاطبان شما جوان هستند، پس لحن گفتاری غیررسمی و شاد به خوبی برای شما پاسخگوست.
از سوی دیگر، اگر شما برای یک بانک سرمایه گزاری طراحی سایت می کنید، لحن گفتار می بایست تاثیرگذار و رسمی باشد.
این قضیه فقط در مورد این نیست که چه می گویید؛ در مورد این است که چگونه آنرا می گویید. می توانید یک چیز را با لحن های مختلفی بگویید و همان معنای مد نظرتان را برسانید، اما شخصیتی که این لحن گفتار دارد متفاوت خواهد بود؛ بنابراین لحن گفتاری را برگزینید که مناسب شخصیت و مخاطبان برند شماست.
9- منحصر به فرد بودن برند در طراحی رابط کاربری
اگر طراحی سایت شما شبیه به رقیبانتان باشد، آیا به یاد ماندنی می شود؟ مشتریان بالقوه چگونه میان سایت شما و سایت رقیبان تفاوت قائل شوند؟ اگر بتوانید تصویری منحصر به فرد از برند و سایت خود به وجود بیاورید، نه تنها به یاد ماندنی تر می شوید، بلکه می توانید از رقیبان خود پیشی بگیرید، و این بدان معناست که شانس بهتری برای این دارید که بازدیدکنندگان باز هم به سایت شما سر بزنند.
مثلاً وبسایت Carbonica از بافت کاغذهای بازیافتی، حروف طراحی شده با دست و تصویرسازی های تخت استفاده کرده است. این الگوها و سبک ها به سایت کاربانیکا کمک می کند تا در خاطرها بماند.
نتیجه گیری
ساخت یک برند قدرتمند تنها برای شرکت های بزرگ مهم نیست، بلکه شرکت های کوچک و حتی سایت ها و وبلاگ های شخصی نیز برای رشد و ترقی به برندسازی نیاز دارند. برندینگ به مردم کمک می کند تا از بین صدها رقیب، یکی را برگزینند.
طراحی سایت یک بستر بسیار عالی برای برندسازی می باشد، بنابراین بسیار مهم است که از برندسازی در طراحی سایت خود چشم پوشی نکنید. اطمینان حاصل کنید که از تمام تکنیک های برای قوی تر و تاثیرگذارتر کردن برند خود استفاده کنید.