طراحی محتوا و تاثیر شیوه مطالعه کاربران در طراحی وب

طراحی محتوا

طراحی محتوا و ادراک شیوه ی مطالعه ی آنلاین افراد

طراحی محتوا اصل مهمی در طراحی رابط کاربری (UI Design) و طراحی تجربه کاربری (UX Design) برای یک وب سایت محتوایی است. اما برای طراحی رابط کاربری یک وب سایت محتوایی موثر، قبل از هر چیز باید درک کنیم که مردم چگونه مطالعه می کنند.

در طراحی محتوا یک اصل بنیادی را باید در نظر گرفت: اینکه کمتر پیش می آید مردم تمامی واژگان یک متن را کلمه به کلمه مطالعه کنند. این اصل، در مورد شیوه ی رفتار مردم برای مطالعه ی آنلاین، از دو دهه پیش تغییری نیافته است؛ یعنی زمانی که گروه نیلسن نورمن در تحقیقات خود (How People Read Online: New and Old Findings) به این اصل بنیادی رسیده بودند.

کاربران مطالعه نمی کنند، بلکه مرور اجمالی می کنند!

کاربران در هنگام مواجهه با یک متن برای اولین بار، آنرا فقط مرور می کنند و با دقت متن را مطالعه نخواهند کرد. و حتی خیلی کم پیش می آید که کاربر تمامی محتوا یا بخش زیادی از آن را مرور کند. در واقع کاربران تنها 20 الی 28 درصد از متن و محتوای یک صفحه وب را مطالعه خواهند کرد. کاربران، صفحه وب را با هدف یافتن کلیدواژه ای مرور می کنند تا آن ها را به چیزی که دنبال آن هستند برساند.

مطالعاتی که درباره ی ردیابی چشم توسط گروه نیلسون نورمن انجام گرفته است، چند الگوی مرور کردن محتوا را شناسایی کرده است. پدید آمدن انواع گوناگون الگوهای مرور کردن، بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ مانند هدف کاربر، میزان آشنایی قبلی کاربر با سایت، صفحه آرایی رابط کاربری و نوع محتوا (خواه متن باشد یا تصویر).

در بیشتر الگوهای مرور کردن محتوا، که در زیر آمده اند، می بینیم که نقاط تاکید، منطبق بر سرفصل ها، عنوان های فرعی، تصاویر و دکمه های فراخوان (call-to-action) هستند. اگر یک عنوان خاص برای کاربر جالب باشد، توضیحات زیر آنرا نیز مرور خواهد کرد.

تنها استثنا در الگوهای زیر، «الگوی تعهد (Commitment Pattern)» است که کاربر دیگر مرور نمی کند، بلکه همه یا عمده ی محتوا را مطالعه خواهد کرد. این الگو زمانی رخ می دهد که کاربر علاقه و انگیزه ی زیادی برای خواندن و یادگیری محتوا داشته باشد.

دقت شود که الگوهای زیر برای صفحات با محتوای انگلیسی هستند؛ در مورد صفحات فارسی الگوها برعکس و از راست به چپ می شوند.

الگوهای مرور صفحه وب؛ منبع: گروه نیلسن نورمن
الگوهای مرور صفحه وب؛ منبع: گروه نیلسن نورمن

نادیده گرفتن کلمات!

نادیده گرفته شدن کلمات ارتباط مستقیمی با طول کلمه دارد: همانطور که در مطالعات تحقیقاتی مشخص شده است، هر چه طول کلمه بیشتر باشد، احتمال نادیده گرفته شدن آن کاهش می یابد. احتمال نادیده گرفتن کلمات کوتاه (4-6 حرفی) بسیار بیشتر از کلمات طولانی تر (7-8 حرفی) است.

پس احتمالاً کاربران کلمات کوتاهی را که پس از کلمات طولانی تر می آیند را نادیده خواهند گرفت. بنابراین اگر یک محتوا از کلمات ترکیبی و پیچیده تری استفاده کند، کاربران بیشتر آنرا نادیده می گیرند.

تشخیص کلمات

یک حقیقت دیگر در مورد شیوه ی مطالعه ی کلمات یک محتوا این است که کلمات از روی شکل ظاهریشان شناسایی می شوند؛ شیوه ای که بیشتر روانشناسان شناختی نیز آنرا به عنوان دقیق ترین شیوه شناخته و به آن مدل تشخیص موازی گفته می شود. به این معنی که حروف درون یک کلمه بطور همزمان شناخته شده و تشخیص داده می شوند؛ در واقع ما از خصوصیات بصری یک واژه برای تشخیص آن استفاده می کنیم. همچنین از اطلاعات مفهومی واژه برای شناخت آن بهره می بریم. (همچنین بخوانید: اصول گشتالت در طراحی رابط کاربری)

چگونگی حرکت چشم

تحقیقات اثبات کرده اند که در مواجهه با محتوا، چشمان ما برای مرور متن، به آرامی روی صفحه حرکت نمی کنند؛ بلکه پرش های سریعی بین کلمات محتوا انجام می دهد و از کلمه ای به کلمه ای دیگر می رود. برعکس، افرادی که مشکل ناتوانی یادگیری دارند (مانند اختلال نارساخوانی Dyslexia) متن را بصورت کلمه به کلمه و حرف به حرف می خوانند، و چشمشان مانند کاربران عادی جهش نمی کند. این افراد همچنین ممکن است در درک مفهوم یک جمله ی طولانی مشکل داشته باشند.

تصویر زیر نشان می دهد که چشم یک خواننده ی معمولی چگونه یک متن را مرور می کند، چشم روی چه نقاطی متمرکز می شود و حرکت جهشی چشم چگونه در طول جمله رخ می دهد.

حرکت جهشی چشم روی کلمات متن محتوا
حرکت جهشی چشم روی کلمات متن محتوا؛ منبع: ماکروفاست لرن

آنچه کاربران می خواهند!

کاربران معمولاً یک محتوا را مطالعه نخواهند کرد، مگر آنکه به اطلاعات و محتوای آن نیاز داشته باشند. یک سناریوی موفق برای یافتن اطلاعات می تواند به این صورت رخ دهد:

  1. من یک مساله/سوال دارم.
  2. می توانم صفحه ای که پاسخ مرا دارد پیدا کنم.
  3. می توانم اطلاعات را بفهمم.
  4. اطلاعات را باور می کنم.
  5. به چیز دیگری نیاز ندارم / می دانم چگونه به مرحله بعد بروم.

بنابراین طراحی محتوا برای یک وب سایت تاثیرگذار باید به گونه ای باشد که کاربر بتواند آنچه نیاز دارد را به سرعت بیابد، و بدون آنکه نیازی به فکر کردن داشته باشند، مسیر مد نظر شما را دنبال کنند.

طراحی محتوا برای مرور شدن!

وقتی طراحی محتوا انجام می دهیم، باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم:

  • کاربران جامعه ی هدف ما، چه اخلاقی دارند، به چه چیزی علاقه دارند و دغدغه ی آن ها چیست؟ اینگونه می توانیم پاسخ سوال هایشان را بنویسیم.
  • با دایره واژگان مخاطب آشنا باشیم، تا بدانیم برای رسیدن به محتوای ما از چه کلمات و عباراتی برای جستجو استفاده خواهد کرد.

برای کمک به کاربران از طریق طراحی محتوا برای اینکه بتواند آنچه نیاز دارد را به راحتی بیاید، چند دستورالعمل اثبات شده وجود دارد:

  • وضوح در بیان: عنوان های اصلی و فرعی را بطور واضح بنویسید.
  • مشت نمونه خروار: از عناصری مانند چکیده یا گزیده در طول متن استفاده کنید.
  • تقسیم بندی: محتوا را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. مثلاً پاراگراف ها طولانی نباشند، طول ستون سطرها کوتاه باشند، یا موارد مرتبط در گروهی با یکدیگر قرار گیرند.
  • تاکید بر واژگان: روی کلمات کلیدی متن تاکید کنید؛ مانند تغییر رنگ کلمه، استفاده از حروف ضخیم (بولد) یا حروف مورب (ایتالیک)، افزایش وزن حروف، استفاده از فونت متفاوت، لینک کردن کلمه.
  • معرفی: یک پاراگراف کوتاه از خلاصه در ابتدای بخش های طولانی و مقالات قرار دهید.
  • فهرست ها: از فهرست های گلوله ای (مانند همین فهرست) و شماره گذاری استفاده کنید.
  • انتقام مفاهیم: واژگان ساده تری به کار ببرید.
  • ساده گرایی: جملات کوتاه استفاده کنید.
  • مباحث تفکیک شده: هر پاراگراف به یک موضوع جداگانه بپردازد.

فهرست بالا کامل نیست ولی شامل دستورالعمل هایی بود که را رعایت آن ها در هنگام طراحی محتوا به کاربر کمک می کنید تا محتوا را راحت تر مرور کرده و سریع تر به آنچه در وب سایت شما نیاز دارد دست یابد.

همچنین مطالعه کنید:

تاثیر تجربه کاربری بر سئو؛ بررسی 5 عامل اثرگذار
محتوا پادشاه است. -بیل گیتس 1996
محتوا پادشاه است. -بیل گیتس 1996
ارسال شده در تجربه کاربریبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید