تاثیر تجربه کاربری بر سئو امری انکار ناشدنی است. بسیاری از عواملی که یک طراحی تجربه کاربری موفق را تضمین می کنند بر سئو سایت شما برای موتورهای جستجو نیز تاثیرگذار هستند.
سئو SEO مخفف «بهینه سازی برای موتور جستجو» شامل راهکارهایی است که باعث جذب ترافیک با کیفیت بالا برای وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل می شوند.
یوایکس UX مخفف «تجربه کاربر» در مقوله طراحی سایت به تمام چیزهایی گفته می شود که تجربه ای روان و لذت بخش برای کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند را فراهم سازند.
طراحی تجربه کاربری و سئو ممکن است دو بحث مجزا باشند، اما کاملاً از هم جدا نیستند. طراحی تجربه کاربری یک عامل مهم برای بهبود سئو است، بنابراین باید بدانیم که چگونه بر یکدیگر تاثیر می گذارند.
طراحی تجربه کاربری چیست؟
تجربه کاربری User Experience یا به اختصار UX، کیفیت تجربه ی یک شخص در برخورد با یک محصول یا خدمات را توصیف می کند. طراحی تجربه کاربری خوب این امکان را به شما می دهد تا با کمترین خطا یا سردرگمی به اهداف و خواسته های خود برای استفاده از محصول یا خدمات برسید؛ که عمدتاً توسط متخصصان تجربه کاربری طراحی شده اند.
برای مثال رزرو بلیت سینما را در نظر بگیرید، ممکن است نام سینمای نزدیک به خود را در گوگل جستجو نمایید، وب سایت سینما را پیدا کرده و روی آن کلیک می کنید، سپس برای دیدن فیلم های در حال اکران از گزینه ی جستجو استفاده می کنید. هنگامی که فیلم مورد علاقه ی خود را پیدا کردید، برای خرید بلیت، مراحل انتخاب صندلی و پرداخت هزینه را انجام می دهید. هنگامی که خرید شما کامل شد، یک ایمیل حاوی بلیت خریداری شده دریافت خواهید کرد. تمام مراحل مختلف در این فرآیند، تجربه کاربری را خلق می کنند.
اگر این فرآیند سریع، واضح و آسان انجام شد، با مسیر مشخصی از نقطه ی «الف» به نقطه «ب»، شما یک تجربه کاربری خوب داشته اید. اما اگر در طول این فرآیند با خطا یا خطاهایی مواجه شدید، اطلاعاتی را از دست دادید، زمان بارگذاری صفحات طولانی باشد، یا با موانع پیچیده ی غیرضروری مواجه شدید، یک تجربه کاربری بد داشته اید.

سئو چیست؟
سئو SEO یا بهینه سازی برای موتور جستجو (Search Engine Optimization)، رشته ای هم در بازاریابی -یا بهتر است بگوییم بازاریابی دیجیتال- و هم فنی است که هدف آن هدایت ترافیک واقعی و رایگان به یک وب سایت و بهبود موقعیت آن در نتایج جستجوی موتورهای جستجو می باشد.
وقتی می خواهید چیزی را در گوگل جستجو کنید چه اتفاقی می افتد؟ عبارت مد نظر خود را در قسمت جستجوی سایت گوگل می نویسید و گوگل فهرستی از وب سایت هایی که مرتبط با موضوع شماست را شناسایی می کند. امّا مهم تر از آن، نتایج جستجو را به ترتیب مرتبط بودن و کیفیت، اولویت بندی کرده و در صفحه ی نتایج جستجو به شما نمایش می دهد.
در ابتدای صفحه ی نتایج جستجوی گوگل ممکن است چند سایت که در کنار آن ها عنوان تبلیغ (Ad) نمایش داده شده است را مشاهده نمایید؛ این سایت ها برای داشتن این موقعیت، به گوگل هزینه ای را پرداخت نموده اند. اما نتایجی که در زیر تبلیغات نمایش داده می شوند، به طور طبیعی رتبه بندی شده اند، و نه با پرداخت هزینه ی مستقیم. این جایگاه در گوگل از طریق تلاش مدیران وب سایت در جهت بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو به دست آمده است.

تاثیر تجربه کاربری بر سئو؛ بررسی 5 عامل اثرگذار
اکنون با تعاریف طراحی تجربه کاربری و سئو و اهمیت آن ها آشنا شدیم؛ در اینجا به 5 عامل تاثیر تجربه کاربری بر سئو می پردازیم که با رعایت آن ها، هم در سئو و هم در طراحی تجربه کاربری موفق خواهید بود و با یک تیر دو نشان زده اید.
1. سرعت بارگذاری صفحه
اگر بازگذاری صفحه ی سایت طول بکشید، تجربه کاربری خوبی برای کاربر نخواهد بود، چرا که صبر مخاطب اندک است؛ و از طرف دیگر سرعت پایین صفحه، برای سئو نیز مضر است. سرعت پایین بارگذاری یک صفحه و آسیبی که به رتبه بندی سایت شما می زند، یک امر مسلم برای گوگل است. و نیازی نیست که یک متخصص طراحی تجربه کاربری باشید تا بدانید صفحات کند و آهسته در وب، برای کاربران خسته کننده هستند.
حال برای افزایش سرعت وب سایت خود چه می توان کرد؟ شیوه های فنی و تخصصی فراوانی برای این کار وجود دارند.
برای مثال یکی از کاربردی ترین شیوه ها برای صفحات طولانی، استفاده از حالت بارگذاری غیرهمگام یا Lazy loading است؛ بارگزاری غیر همگام اساسا به روشی گفته میشود که در آن ابتدا یک چشمانداز از وب سایت شما لود میشود و سپس تصاویر به صورت غیر همگام و جدای از محتوا لود خواهند شد. یعنی دقیقا بعد از این که محتوا به کاربران نشان داده شد، تصاویر به کاربران نشان داده میشود. استفاده از این روش برای لود کردن صفحات وب سایت بسیار مرسوم است.
اما بیشتر راه حل ها در این زمینه نیاز به کمک فنی یک فرد برنامه نویس دارد. برای مثال بهینه سازی تصاویر یا کوچک کردن کدهای CSS، جاوااسکریپت و HTML.
در این مقاله می توانید نکته های تخصصی تری برای افزایش سرعت سایت مطالعه کنید.
2. طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو
طراحی ریسپانسیو Responsive که در فارسی با واژهی واکنشگرا هم مطرح میشود، روشی برای طراحی وب سایت است که باعث میشود صفحات وب سایت در انواع دستگاهها و اندازههای صفحه نمایش به خوبی نمایش داده شوند.
کاربران، صرف نظر از اینکه با چه دستگاهی سایت شما را مشاهده می کنند، توقع تجربه ای راحت را دارند. شاید طراحی ریسپانسیو، عامل اثرگذاری بر سئو نباشد، اما به صراحت توسط گوگل توصیه می شود. و قاعدتاً تجربه کاربری را در همه ی دستگاه ها بهینه می کند.
آمار نشان می دهند که بطور میانگین، بیشتر از 60 درصد از ترافیک وب سایت ها از طریق دستگاه های تلفن همراه می آیند، یا بیشتر کاربران ترجیح می دهند خرید آنلاین خود را از طریق گوشی موبایل انجام دهند؛ بنابراین طراحی ریسپانسیو را باید در اولویت طراحی و بهینه سازی یک سایت قرار داد.

3. محتوا و تاثیر تجربه کاربری بر سئو
یکی از موضوعاتی که گوگل در مورد سایت شما بررسی می کند این است که وقتی کاربران را به وب سایت شما می فرستد، کاربران چقدر قادر به پیدا کردن محتوایی هستند که به دنبال آن می گشتند. به بیان دیگر، گوگل به مدت زمانی که کاربر در سایت شما سپری می کند (یا با آن تعامل می کند) تا به نتیجه ی مد نظر خود برسد، توجه خواهد کرد. بنابراین یکی از ستون های اصلی تجربه کاربری که بر مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت شما -و طبیعتاً سئو برای وب سایت شما- اثرگذار است، محتواست.
منظور ما از محتوا، صرفاً متن مقاله یا فایل های چندرسانه ای نیست؛ بلکه حتی عنوان یک دکمه نیز محتوایی در نظر گرفته می شود که کاربر با آن تعامل خواهد نمود. این نوع محتوا یکی از قدرتمندترین ابزارها برای هدایت کاربر در نقاط مختلف سایت و راهنمایی کردن آن ها برای رسیدن به اطلاعات مورد نیازشان است. این نوع محتوا برای کمک به تجربه کاربری مانند علائم راهنمایی و رانندگی که رانندگان را به مقصد خود می رسانند، کاربران شما را به سمت درستی هدایت خواهند کرد، بدون نیاز به گشتن یا فکر کردن زیاد.
هر چه محتوا و واژگان در سایت شما بهتر و دقیق تر باشند، کاربران نیز راحت تر می توانند آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند، که بر زمان حضور در سایت شما تاثیرگذار خواهد بود. این یک پیروزی بزرگ برای سئو از طریق طراحی تجربه کاربری است.
برای اطلاعات بیشتر درباره ی کپی رایتینگ مطالعه کنید.
4. ناوبری و صفحه آرایی
بر اساس آنچه در مورد قبل بررسی شد، ناوبری و صفحه آرایی کلی وب سایت شما نیز باید به گونه ای طراحی شده باشند که تا جای ممکن، پیدا کردن مسیر و خواسته برای کاربر آسان باشد تا تجربه کاربری بهتری کسب کند.
ساختار وب سایت شما در این رابطه دو هدف عمده را دنبال می کند: از دید تجربه کاربری، باید مسیری واضح و منطقی را برای کاربران شما فراهم سازد تا کاربران در مواجه با سایت شما، این مسیر را دنبال نماید. و از دید سئو، باید یک نقشه راه برای موتورهای جستجو فراهم سازد تا در یک نمای کلی از تمام محتوای سایت شما و نحوه ی پیوند آن ها با یکدیگر ارائه نماید.
وقتی صفحه از ساختار وب سایت و ناوبری آن می شود، کاربر را در اولویت قرار دهید. در عین حال که طراحی سایت شما ساده و واضح است، مسیرهایی ایجاد کنید تا دنبال کردن آن ها برای کاربر انسانی آسان باشد. این موضوع را برای صفحه آرایی تک تک صفحات وب سایت خود رعایت کنید. محتوای خود را با منوها، سربرگ ها و کال تو اکشن های منطقی و واضح به کاربر نمایش دهید.
وقتی کاربران بتوانند به راحتی با وب سایت شما تعامل کنند، نه تنها فرآیند تجربه کاربری را محقق نموده اید، بلکه در افزایش سئو نیز پیروز شده اید.
5. طراحی رابط کاربری
آخرین اما نه کم اهمیت ترین عامل، طراحی رابط کاربری User Interface Design یا به اختصار UI است؛ که به طراحی بصری وب سایت مربوط است. باید اطمینان حاصل نمایید که طراحی رابط کاربری گرافیکی سایت شما به گونه ای پیاده سازی شده باشد که تاثیر خوبی روی کاربر داشته باشد.
البته که گوگل، جذابیت های بصری طراحی رابط کاربری یک سایت را ارزیابی نمی کند، اما کاربران انسانی این کار را خیلی سریع انجام می دهد. اگر وب سایت شما ظاهر نامناسبی داشته باشد، احتمالاً کاربران به محتوای وب سایت نیز اهمیتی نداده و سریع تر آنرا ترک می کنند. کاربران ترجیح می دهند جستجوی خود را در وب سایتی انجام دهند که از نظر زیبایی شناسی، حس بهتری به آن دارند. برای گوگل، این امر به معنای نرخ تعامل بالای کاربران با سایت شماست که به طور اجتناب ناپذیری بر سئو و رتبه ی وب سایت شما تاثیر می گذارد.
طراحی رابط کاربری (UI) فقط این نیست که وب سایت شما خوب یا زیبا به نظر برسد. تمامی اصول و دستورالعمل های طراحی رابط کاربری به جهت ایجاد یک تجربه ی قوی از برند و تسهیل سفر کاربر تنظیم شده اند که بر مبنای رسالت طراحی تجربه کاربری هستند. در واقع، در حالی که طراحی تجربه کاربری (UX) و طراحی رابط کاربری (UI) دو چیز متفاوت هستند، کاملاً دست در دست یکدیگر پیش می روند، و نمی توانید یکی را بدون حضور دیگری داشته باشید.
همچنین مطالعه کنید:
طراحی محتوا و تاثیر شیوه مطالعه کاربران در طراحی وب
تاثیر تجربه کاربری بر سئو؛ نکته مهم
گوگل در هنگام ارزیابی و رتبه بندی وب سایت شما، تنها عوامل فنی را در نظر نمی گیرد! بلکه رفتار انسانی و داده هایی مانند مدت زمانی که کاربران در وب سایت شما صرف می کنند و نحوه ی تعامل آن ها را نیز جمع آوری و بررسی می کند.
این معیارهای کاربر-محور برای گوگل یک شاخص مهم برای ارزیابی کیفیت وب سایت شما هستند که بر سئو، رتبه ی سایت و موقعیتی که در نتایج جستجو به دست می آورید تاثیرگذار است. راه حل ساده است: طراحی تجربه کاربری وب سایت خود را بهینه کنید تا از این طریق بطور مستقیم و غیرمستقیم، سئو را نیز بهینه سازی کرده باشید.